El Salvador en Honduras – Dag 14

21 november 2018

Na een goed ontbijtje in het hotel vertrekken we voor ons tripje.

Een dagje varen, wandelen en zwemmen. De trip wordt georganiseerd door Garifuna tours. Een van de grote reisbureautjes hier in Tela.

We varen over de Caribische zee naar Punta Sal Nacional Park, ook wel Jeanette Kawas Nacional Park genoemd. Jeanette Kawas was een activiste die opkwam voor het behoud van het gebied en waarschijnlijk door tegenstanders is vermoord. Het is een mooi natuurgebied met verschillende ecosystemen. Je treft hier regenwoud, mangrove, nevelwoud, lagunes en kust aan. Het hele gebied is beschermd. Maar de ene helft van het schiereiland mag wel bewoond worden. Voor de andere helft is het absoluut niet toegestaan.

Eerst varen we een beetje rondom de punt heen. Zien een arend en broedende pelikanen in de bomen. Bij een stukje open land stappen we uit de boot en door het water lopen we naar de kant. Gewapend met deet tegen de muggen beginnen we te wandelen.

De wandeling duurt een uurtje. Het is soms wat lastig lopen op slippers en teva’s maar zeker de moeite waard. Alleen al de prikkende beesten. Om gek van te worden. En Henk? Die heeft nergens last van.

Om weer op de boot te komen lopen we eerst een stukje door afval dat is aangespoeld. Het voelt zo dubbel, prachtige plekjes en overal afval.

Normaal is dit plekje ook de plaats om te snorkelen, maar door de hoge golven is het hier niet te doen.

Varend komen we langs “de tunnel of love” en 2 rotsen vol met fregatvogels. Herkenbaar aan de typische vorm.

De plek waar we kunnen zwemmen is ook gelijk de lunchplek. Er staan een paar huisjes. En ik denk dat deze mensen er wel langer dan een dag verblijven, maar verder is er niets te zien. Het strandje Playa Cocolito is prachtig. Palmbomen, wit strand en de zee.

We krijgen rijst, bonen en een visje als de lunch. Helaas een gepaneerd visje. Dus niets voor mij. Maar een bordje rijst met bonen is ook prima.

Nog een uurtje zwemmen, zonnen en relaxen en dan vertrekken we weer.

Nu geen rustig boottochtje. We varen met hoge snelheid en maken grote klappen op het water. En sommigen houden het niet echt droog. Nat tot op hun zwembroek.

Terug in het hotel vieren we de verjaardag van Jeroen. Onderweg is er een pinchata voor hem gekocht. Het is de bedoeling dat hij deze geblinddoekt kapot slaat. Ondertussen probeert iemand de pintata omhoog en omlaag te laten gaan. Waardoor er dus mis wordt geslagen en het er heel gek uitziet. Igor heeft ook nog een heerlijke verjaardagstaart laten bakken. Iedereen die er van heeft gesmuld is goed te herkennen. De blauwe kleurstof geeft goed af.

Nu het nog licht is lopen we een stukje de andere kant op. De brug over naar de nieuwe stad. Langs het oude spoorwegstation dat ooit door de United Fruit Company is gebouwd voor het vervoer per spoor van bananen. Inmiddels is de spoorlijn vervallen en niet meer in gebruik, maar het station staat er nog. Nu als museum.

Bij de vervallen pier zijn een aantal tentjes gebouwd. Het lijkt erop dat hier wel wat mensen komen, maar rond de tijd dat wij er waren, was het rustig. Of het door dansende mensenmassa’s of het rotten van het hout komt, dat weet ik niet. Maar de dansvloeren waren flink ingestort.

Tela in het donker is volgens de informatie niet echt veilig. Mijn plan om bij Maya Vista te eten gaat dan ook niet door. Teveel straatjes buiten het centrum om er te komen.

We hebben een leuk tentje gevonden waarvan we denken de enige uit de groep te zijn die er gaan eten. Totdat we binnenkomen de helft van de groep er al zit. Gezellig.

En wat ben ik blij, eindelijk arroz con pollo, op de kaart.

Een lange, maar heerlijke dag.