El Salvador en Honduras – Dag 2

9 november 2019

Na een kort nachtje zaten we om 7 uur alweer aan het ontbijt. Het ontbijt wordt geserveerd op een prachtig plekje in de patio van ons hotel. Tropische bloemen, veel groen en kolibries die heen en weer fladderen.

Want om 8 uur stond de briefing gepland.

Igor vertelt ons wat wij kunnen verwachten van deze reis. Dit is de eerste reis naar El Salvador en Honduras die Sawadee doet. Dat betekent; er is een planning gemaakt maar de kans bestaat dat het net iets anders zal gaan dan verwacht. Een echte pioniersreis dus. Spannend.

Na alle info zijn we klaar voor onze eerste kennismaking met San Salvador. De bus vertrekt om 9.15. De lokale gids, Eric, spreekt weinig Engels. Maar gelukkig is Igor erbij die alles goed kan vertalen.

De eerste stop is bij een monument dat is opgericht ter ere van de opstand in 1948. Allerlei soorten steen uit het hele land zijn erin gebruikt.

Vanuit de bus werpen we daarna een blik op het Vredesmonument. Met ervoor een gigantische kerstboom. Begin november en nu al in kerstsfeer.

Dat de rijken vroeger ook niet wisten wat ze met hun geld moesten doen blijkt uit het kasteeltje dat we middenin de stad bezoeken. Een rijke familie heeft hier een bijzonder pand neer laten zetten. Het pand lijkt nog het meest op een kasteeltje. Heel anders dan de koloniale panden waar Midden-Amerika om bekend staat.

De route naar het koloniale stadscentrum gaat via straten die vol staan met marktkraampjes. Iedereen grijpt hier zijn kans om iets te verkopen.

Op de hoek van het Plaza Barrios gaan we wandelend verder. Van hier lopen we verder naar het Plaza de la Libertad. Een historische plek in de Salvadoriaanse geschiedenis. In het midden van het plein staat het Monument to the Heroes. In 1911 geplaatst ter ere van 100 jaar onafhankelijkheid van de Spanjaarden.

Aan de oostzijde van het plein ligt de Iglesia El Rosario. Een bijzondere constructie voor een kerk. De kleuren die door de ramen naar binnen komen staan voor aarde, vuur en lucht. Geel, rood en blauw. De kustwerken in de kerk zijn gemaakt van brons. Ze vertellen hetzelfde verhaal als de reguliere schilderijen maar op een heel speciale manier.

Het volgende plein is Plaza Barrios. Omringd door het Palacio Nacional en de Catedral Metropolitana.

De kathedraal waar aartsbisschop Romero in ligt opgebaard. Deze man speelde een belangrijke rol tijdens de burgeroorlog rond 1980.

We lunchen bij Cafe Fulanos. Waar een hele rapportage werd gemaakt om op facebook te plaatsen. Onze groep wordt tientallen keren op de foto gezet. Heerlijke broodjes en koffie. Helaas niets glutenvrij. Dus maar even een bezoekje aan de supermarkt gebracht. Denk dat het deze vakantie een stuk lastiger wordt met eten dan op de Antigua (rondreis Spitsbergen, mei 2018 met Sawadee/Beluga waar ik werd verwend door de kok. Maar de yoghurt smaakte prima.

Na de lunch stappen we weer in de bus. Een ritje van een uurtje naar de vulkaan El Boquerón. We klimmen tot 1839m met de bus en lopen dan naar verschillende uitkijkpunten. Het is mooi om de diepte en de breedte van de krater zo te zien.

De weg terug naar het hotel is druk. Lekker file rijden. Rond 15.30 uur weer in het hotel. Gelijk op zoek naar een supermarktje. Even een paar reepjes etc. kopen om toch een alternatief te hebben als er alleen iets van tarwe te verkrijgen is.

In de buurt van het hotel zijn wel wat restaurantjes te vinden. Maar niet echt iets bijzonders. Voor het gemak in het restaurant van Hotel Alicante gegeten. Geen bijzondere kaart maar wel lekker gegeten.

En dat zal je altijd zien. Heb ik een keer minder kleding dan normaal bij me. Gooi ik de eerste avond al een vol glas rode wijn over mijn broek. En dit was ook nog een goede broek die weer mee naar huis zou gaan.

Leuke, relaxte dag gehad .

One Reply to “El Salvador en Honduras – Dag 2”

1. Wat een fantastische indruk heeft San Salvador al op jullie gemaakt ..heel leuk om dit zo te kunnen meemaken op jullie thuisfront .. maar best ook wel weer bijzonder en dus spannend. ..en wat een prachtige fotoos ook nog zeg !!